U bent hier

Start to run

Datum: 
26/03/2018

Lopen voor beginners, jong en oud.

Een organisatie van de gemeente Liedekerke in samenwerking met Liekerk Jogging.

Schrijf je hier in voor de Start 2 Run : Inschrijven voor de Start 2 Run

Wie heeft er zin om na de winter zijn stramme spieren opnieuw soepel te maken? Dit is het moment om uw goede voornemens in daden om te zetten.

Trek uw sportschoenen aan en doe met ons mee! In groep is het veel toffer dan wanneer je alleen bent. De trainingen worden gegeven door ervaren lopers van Liekerk Jogging Team.

De lessenreeks begint vanaf nul; iedereen kan dus deelnemen. Het is de bedoeling om na 10 weken één grote ronde van 5 km te lopen in Liedekerkebos. Lopers met meer ervaring kunnen hun afstand uitbreiden van 5 naar 10 km.

 

 


De volgende schema's zijn enkel richtinggevend. Diegenen die voldoende vrije tijd hebben raden wij aan om tweemaal per week te joggen. 

Schema van 0 tot 5 km

De trainingen beginnen steeds met het in groep lopen van enkele korte afstanden - ongeveer 100 meter - als opwarming van de spieren. Elke training eindigt met lichtjes uitlopen. De volledige duur van elke training bedraagt ongeveer 50 minuten. Het doel bestaat er in na 10 weken maanden een volledige "grote ronde" in Liedekerkebos onafgebroken te lopen. De afstand bedraagt ongeveer 5 kilometer. 


Schema van 5 tot 10 km

Lopers met meer ervaring kunnen hun afstand uitbreiden van 5 naar 10 km. Diegenen die starten met deze lessenreeks kunnen al zonder problemen 5 km aan een stuk lopen. Voor deze deelnemers is het doel om op 10 weken tijd een grotere afstand te kunnen afleggen. Er wordt niet alleen getraind om langer te kunnen lopen, maar ook om de totale afstand (10 km) zonder tussenstop te kunnen afleggen in iets meer dan 1u tijd.


Joggen voor beginners

Joggen is de beste manier om hart, bloedvaten en longen in goede conditie te brengen. Het verstevigt tevens onze weerstand tegen verkoudheden en andere ziektes.

Bijna iedereen kan joggen. Je kan het in je eentje of in groep. Joggen is een goedkope sport, maar bespaar niet op de kwaliteit van je sportschoenen. Dat is essentieel om de belasting van je rug en kuitspieren te verminderen.


Wanneer?

De lessenreeks begint na de paasvakantie om 19:00 uur; en dit telkens op maandag. Op feestdagen kan de training verschoven worden naar dinsdag.

Info 2019: Start van de lessen op DINSDAG 23 APRIL om 19u - daarna telkens op maandag gedurende in totaal 10 weken. Buiten de eerste les wordt er geen enkele andere les verschoven naar een dinsdag.

WAAR: Liedekerkebos. De deelname aan deze activiteit is geheel gratis! Na inschrijving ben je ook verzekerd tijdens de groepstrainingen.


Niet voor jou?

Joggen is één van de beste manieren om te ontspannen. Dertig minuten lopen doet wonderen tegen alle mogelijke vormen van stress. Joggen is een prima onderdeel van een afslankingsprogramma of een dieet. Er zijn weinig activiteiten die sneller of meer calorieën verbranden dan lopen. Veel diëtisten raden hun patiënten aan om te gaan joggen als aanvulling op hun dieet.


Enkele adviezen

Loop in praattempo. Loop nooit zo snel dat je niet meer gewoon kan praten. Blijf in praattempo lopen, ook al denk je dat je veel sneller kan. Forceer nooit. De aanpassing van pezen en spieren duurt langer dan die van hart en longen! Als je pijn in de benen krijgt, moet je het tempo verlagen. Loop liever lang en langzaam dan kort en snel.